Support för app

Support för app

Enbart de skolor som tillåter inloggning direkt i SchoolSoft kan i dagsläget använda appen. Appen kan alltså inte användas av skolor som använder olika typer av säker inloggning

1. Innan du loggar in i appen första gången måste du godkänna att ditt konto får användas i appen. Logga in i SchoolSoft i din webbläsare, gå till Min profil och markera Åtkomst från app. Spara.

2. Ladda sedan hem appen SchoolSoft från App Store eller Google Play.

3. Skriv in din skolas namn

4. Klicka på din skola i listan (om din skola inte tillåter inloggning via appen kommer du få felmeddelandet "Appen är inte aktiv på denna skola" när du försöker logga in). 

5. Välj Nästa.

6. Skriv in ditt användarnamn och lösenord samt välj om du är elev, vårdnadshavare eller personal.

7. Klicka på Logga in.

 

Om du har glömt ditt lösenord kan du skicka efter ett nytt om du loggar in i SchoolSoft på webben.

Om du varken vet ditt användarnamn eller ditt lösenord, kontaktar du din skola.

 

NOTISER

Här visas händelser från SchoolSoft; Nyheter, Kalenderhändelser, Uppgifter, Resultat, Forum, Meddelanden, Enkäter och Kursutvärderingar.

Om en notis är skriven med fet text, eller är markerad med en blå prick är den oläst. Notiserna går att klicka på och visar då mer information.                                                                 

LÄS PÅ SCHOOLSOFT

Tar dig till mobilversionen av SchoolSoft så att du kan svara på eventuella frågor, lämna kommentarer osv.

SÖK

Här kan du söka i dina notiser.

UPPDATERA

Innehållet i appen uppdateras varje gång man öppnar appen eller uppdaterar den. I androidtelefoner klickar man på Uppdatera. I iPhone drar man nedåt för att uppdatera.

 

INSTÄLLNINGAR

Hantera konton – Här kan du hantera dina konton samt lägga till nya konton.

Genom att klicka på   loggas det valda kontot ut från appen.

Genom att klicka på  tas det valda kontot bort från appen.

Genom att klicka på Lägg till konto kan du lägga till fler konton om du är vårdnadshavare och har flera barn. Det är då viktigt att komma ihåg att använda det andra barnets användarnamn när du loggar in. Du kan också ha flera konton om du exempelvis är både personal och förälder.  Om du har flera konton i appen kan du bläddra mellan kontona och välja att titta på notiserna för ett konto i taget eller ”alla” då notiserna för alla konton visas samtidigt. Schema, kalender och frånvaro kan enbart visas för ett konto i taget.

 

Notiser – Här kan du göra inställningar för hur ditt notisflöde ska visas.

Uppdatera i bakgrunden – Om inställningen är förbockad söker appen efter nya notiser även när appen inte är öppen och du får en notifikation i telefonen om detta.

Visa lästa – Om inställningen är förbockad ser du även lästa notiser i ditt notisflöde.

Filter – Här kan du välja vilka händelser du vill visa i ditt notisflöde.