Tillgänglighetsredogörelse

SchoolSofts digitala tjänster

Tillgänglighetsredogörelse

SchoolSoft digitala tjänster

Senast uppdaterad 16 april 2025

Hur tillgängliga är våra digitala tjänster?

I januari 2019 trädde Lagen (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service i kraft. Lagen ställer krav på offentliga aktörer att innehållet i de tjänster som tillhandahålls via mobil applikation eller webbplats ska vara tillgängligt för alla användare, inklusive personer med funktionsvariation. Beroende på om det är en mobil applikation, en ny eller redan existerande webbplats gäller olika krav för när lagen måste börja efterlevas. För befintliga webbplatser trädde lagen i kraft den 23 september 2020 medan för mobila applikationer var det den 23 juni 2021. Det flesta av SchoolSofts moduler publicerades före 2019 och omfattas därför inte av någon bortre tidsgräns då de måste vara tillgängliga. Trots det är det viktigt för oss att våra tjänster ska kunna användas av alla, oavsett användarens förutsättningar.

Under perioden 2022–2024 har vi uppdaterat delar av vårt gränssnitt, släppt en ny hemsida samt lanserat två nya appar för elever och vårdnadshavare. Under utvecklingen av nya funktioner har vi utgått från WCAG – standard för tillgänglighet. Vårt arbete med tillgänglighetsanpassning fortskrider och vi kommer fortsätta att uppdatera våra digitala tjänster kontinuerligt både för webb och app.

Vi är medvetna om att delar av våra webblösningar och digitala tjänster inte är helt tillgängliga. I det här dokumentet beskriver vi vilka brister vi är medvetna om samt ger dig information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker fler brister.

Kontakta oss om du hittar brister eller inte kan ta del av vårt innehåll

Om du upplever brister som inte är beskrivna i det här dokumentet, eller om du behöver komma åt innehåll från våra digitala tjänster som inte är tillgängligt för dig, får du gärna skicka e-post tilldigitaltillganglighet@schoolsoft.se. I mailet beskriver du vilket problem du upplever och vart i systemet det är. Notera att e-postadressen endast är avsedd för frågor och synpunkter gällande digital tillgänglighet i SchoolSofts produkter.

Du kan också skicka in förbättringsförslag till oss genom att fylla i något av följande formulär:

Tillsyn

Om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Det kan till exempel vara att du inte är nöjd med hur vi har hanterat dina synpunkter eller att vi har tolkat lagstiftningen fel. DIGG har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet för digital offentlig service.  

Kontakta tillsynsmyndigheten (länk till nytt fönster)  

Vi är medvetna om följande brister

1) Vår hemsida

SchoolSoft står bakom hemsidan http://www.schoolsoft.se och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Vår webbplats är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan. 

Allmänna brister
  • Det kan förekomma länktexter som inte är tillräckligt tydliga.
  • Det kan förekomma bilder som saknar alternativa texter.
Så har vi testat webbplatsen
  • Vi har gjort en självskattning (intern testning) av www.schoolsoft.se samt använt oss av verktygen Accessabilitychecker.org och WAVE Web Accessibility Evaluation Tool.
  • Senaste bedömningen gjordes den 16 januari 2025.  
  • Hemsidan publicerades den 2 december 2023. 
    •  

2) Våra E-tjänster (ansökningsmoduler)

Vi är medvetna om att delar av våra e-tjänster är delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan. 

Ansökningsmodul för kommunala förskolor och skolor
Allmänna brister
  • Vissa sidor saknar en beskrivande sidtitel.  
  • På vissa ställen saknas tillräckligt med kontrast mellan text och bakgrund.  
  • Det saknas alternativa genvägar för att hoppa över delar i strukturen (till exempel menyn, för att komma direkt till sidans innehåll). 
  • Det kan vara svårt att hantera all funktionalitet med enbart tangentbord. 
  • Det kan vara svårt att nå all funktionalitet med hjälp av uppläsande hjälpmedel.
Så har vi testat tjänsten
  • Vi har gjort en självskattning av e-tjänsten. 
  • Senaste bedömningen gjordes den 28 mars 2025.  
  • Ansökningsmodulen publicerades den 31 januari 2019.

Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att nå upp till ytterligare krav. 

Ansökningsmodul för kulturskolan

Våren 2025 lanserade SchoolSoft en ny e-tjänst för vårdnadshavare och myndiga elever att ansöka till kulturskolan.

Allmänna brister
  • Det saknas alternativa genvägar för att hoppa över delar i strukturen (till exempel menyn, för att komma direkt till sidans innehåll). 
  • Det kan vara svårt att hantera all funktionalitet med enbart tangentbord. 
  • Det kan vara svårt att nå all funktionalitet med hjälp av uppläsande hjälpmedel.
Så har vi testat tjänsten
  • Vi har gjort en självskattning av e-tjänsten. 
  • Senaste bedömningen gjordes den 28 mars 2025.  
  • Ansökningsmodulen publicerades den 28 mars 2025.

 

Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att nå upp till ytterligare krav. 

Ansökningsmodul för kommunal vuxenutbildning (VUX)

Hösten 2023 lanserade SchoolSoft en ny e-tjänst för vårdnadshavare och myndiga elever att ansöka till kommunal vuxenutbildning.

Allmänna brister
  • Det saknas alternativa genvägar för att hoppa över delar i strukturen (till exempel menyn, för att komma direkt till sidans innehåll). 
  • Det kan vara svårt att hantera all funktionalitet med enbart tangentbord. 
  • Det kan vara svårt att nå all funktionalitet med hjälp av uppläsande hjälpmedel.
  • Flera alternativ i filterfunktionen kan inte användas med ett blanksteg (space) klick utan behöver nås med ett enter klick. 
    • Tab-ordningen på huvudmenyvalen (Kursutbud, Ansökan, Min profil) är i fel ordning.
Så har vi testat tjänsten
  • Vi har gjort en självskattning av e-tjänsten.
  • Senaste bedömningen gjordes den 28 mars 2025.
  • Ansökningsmodulen publicerades den 21 november 2023.

 

Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att nå upp till ytterligare krav.

Vårt nya elevkösystem för friskolor

2021 lanserade SchoolSoft ett nytt elevkösystem för vårdnadshavare som önskar ställa sina barn i kö till friskolor.

Allmänna brister
  • Uppläsande hjälpmedel presenterar inte meddelanden som inte är i fokus.
  • Vissa sidor saknar en beskrivande sidtitel.
  • Sidor saknar första nivå rubrik.
  • Det saknas alternativa genvägar för att hoppa över delar i strukturen (till exempel menyn, för att komma direkt till sidans innehåll). 
  • Knappar kan sakna beskrivande aria text.
Så har vi testat tjänsten
  • Vi har gjort en självskattning av elevkösystemet samt använt oss av verktyget WAVE Web Accessibility Evaluation Tool.
  • Senaste bedömningen gjordes den 16 april 2025.  
  • Elevkösystemet publicerades den 1: a november 2021. 
  • Det äldre kösystemet för friskolor som publicerades innan 2019 omfattas inte av redogörelsen.

 

Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att nå upp till ytterligare krav.

Vår ansökningsmodul till folkhögskolor

2021 lanserade SchoolSoft en ny ansökningsmodul för myndiga elever att ansöka om en utbildning på folkhögskolor.

Allmänna brister
  • Ord och fraser på annat språk än sidans huvudsakliga är på vissa ställen inte korrekt uppmärkta med rätt språk. Det kan orsaka problem med uppläsande hjälpmedel. 
  • Uppläsande hjälpmedel presenterar inte meddelanden som inte är i fokus.  
  • Vissa sidor saknar en beskrivande sidtitel.  
  • Det saknas alternativa genvägar för att hoppa över delar i strukturen (till exempel menyn, för att komma direkt till sidans innehåll). 
  • Vissa sidor kan ha bristfällig kontrast mellan text och bakgrund.
  • Formulär saknar HTML taggen form vilket kan göra det svårt för dig med nedsatt syn.
  • På vissa sidor är informationstext väldigt liter, vilket kan göra det svårt för dig med nedsatt syn.
Så har vi testat tjänsten
  • Vi har gjort en självskattning av folkhögskolans ansökningsmodul samt använt oss av verktyget WAVE Web Accessibility Evaluation Tool.
  • Senaste bedömningen gjordes den 16 april 2025.  
  • Folkhögskolans ansökningsmodul publicerades i slutet av 2021. 

 

Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att uppnå ytterligare krav.

3) SchoolSofts Lärplattform för skolpersonal, elever och vårdnadshavare 

De flesta av SchoolSofts olika moduler publicerades före den 22 september 2019 och omfattas därför inte av någon bortre tidsgräns då de måste vara tillgängliga. Det är självklart ändå viktigt för oss att våra tjänster ska kunna användas av alla, oavsett användarens förutsättningar.

Vår Lärplattform är inte helt förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1 (WCAG). Tjänsten uppdateras därför löpande för att följa lagen om tillgänglighet för digital offentlig service.

Allmänna brister

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt. 

 För dig med nedsatt syn och färgseende eller utan synförmåga 

  • Flertalet sidor saknar sidtitel.  
  • På sidor som publicerades före 2021 kan det saknas tillräckligt med kontrast mellan text och bakgrund samt i komponenter och grafik. Nya sidor som har publicerats från 2022 och framåt följer standarden. 
  • Det finns brister i felhantering vid inloggning och i webbplattformen.  
  • Ord och fraser på annat språk än sidans huvudsakliga är inte uppmärkta med rätt språk på ett maskinläsbart sätt.  
  • Tab-fokus kan på vissa delar av vår webbtjänst visuellt upplevas som otydligt. 
  • Tab-ordningen kan i några fall vara felaktig eller ologisk. 
  • Vissa inmatningsfält kan sakna beskrivningar.  
  • Vissa dokument (PDF) saknar anpassning för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas dokument där läsordning och tab-ordning är felaktig. I en del dokument kan bilder och annan grafik sakna textalternativ. 
  • Det går inte att hantera all funktionalitet med enbart tangentbordet, det kan därmed vara svårt att navigera sig för den som behöver externa hjälpmedel. 
  • Det förekommer länkar som inte urskiljs på annat sätt än genom färg. 
  • Vissa bilder saknar eller har otillräcklig alt-text och bildbeskrivning. 
  • Det kan förekomma länkar/knappar utan beskrivande länktext för en otydlig beskrivande funktion av det klickbara elementet for skärmläsaranvändare. 
  • Vissa äldre sidor anpassar sig inte fullt ut till storleken på webbläsarfönstret eller telefonen, utan kan kräva att man skrollar i både sidled och höjdled. Vi anpassar dessa sidor löpande.  

 

För dig med nedsatt kognitiv förmåga 

  • Den visuella designen kan upplevas rörig, enfärgat och ”ihop tryckt”. 
  • Felaktigt utformade länktexter och länkbeskrivningar. 
  • Otydliga och inkonsekventa länktexter förekommer. 
  • Många olika grafiska element och uttryck. 

 

För dig med nedsatt finmotorik eller styrka 

  • Klickytor på vissa knappar och länkar är inte tillräckligt stora.
Så har vi testat tjänsten
  • Vi granskar tillgängligheten av våra nya sidor både med automatiserade verktyg och genom manuell granskning. Detta görs av oss själva men också med stöd av extern kompetens. 

4) SchoolSoft appar

SchoolSoft står bakom apparna ”SchoolSoft personal App”, ”SchoolSoft Elev”, ”SchoolSoft Vårdnadshavare”, ”SchoolSoft” samt ”SchoolSoft Personal”. Nedan beskrivs apparns tillgänglighet.

SchoolSoft Personal App

Här beskriver vi hur appen ”SchoolSoft Personal App” som lanserades i november 2021 uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service samt eventuella kända tillgänglighetsproblem som vi är medvetna om.

Allmänna brister

Vi är medvetna om att delar av appen inte är helt tillgängliga: 

  • Det finns ingen möjlighet att använda tjänsten på enheter i horisontellt läge. 
  • På några få ställen finns svårigheter att navigera med uppläsande hjälpmedel och tangentbord. 
  • Det kan finnas länkar som endast har en blå färg för att indikera att det är länkar, vilket gör det omöjligt för personer med nedsatt färgseende att urskilja dem som klickbara eftersom skillnaden mellan brödtext och länkar blir svag. 
  • För användare utan synförmåga finns det brister i möjligheten att navigera och ta till sig av appens innehåll och information. 
  • Det förekommer problem med vyer där sidtitel inte läses upp.  
  • Vissa ikoner och bilder som har en betydelse för innehållet saknar beskrivning med uppläsande hjälpmedel. 
  • Statusmeddelanden /alert behöver tydliggöras för användare av uppläsande hjälpmedel. 
  • För användare med nedsatt finmotorik, styrka eller rörlighet, kan problem med navigering uppstå.
Så har vi testat appen
  • Vi har gjort en självskattning (intern testning) av vår app. 
  • Senaste bedömningen gjordes 5 mars 2025
  • Appen publicerades den 26:e november 2021. 
SchoolSoft appar för elever och vårdnadshavare (Våren 2024)

Vi är medvetna om att delar av SchoolSofts appar för elever och vårdnadshavare inte är helt tillgängliga. Apparna släpptes under perioden mars–april 2024. Nedan beskriver vi hur apparna ”SchoolSoft Elev” och ”SchoolSoft Vårdnadshavare” uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service samt eventuella kända tillgänglighetsproblem som vi är medvetna om. 

Allmänna brister
  • Det kan vara svårt att nå all funktionalitet med hjälp av uppläsande hjälpmedel. 
  • Tider som visas i funktionen Hämtning/Lämning i vårdnadshavarappen hamnar utanför vyn när man använder ett verktyg för att förstora appens textstorlek.  
  • Funktioner som visas genom en webbvy (Kalender, Verksamhetsloggen) påverkas inte när man använder ett verktyg för att förstora appens textstorlek. 
Så har vi testat appen
  • Vi har gjort en självskattning (intern testning) av vår app. 
  • Senaste bedömningen av SchoolSoft Elev och SchoolSoft Vårdnadshavare gjordes den 5 mars 2025. 
  • Apparna publicerades under perioden mars–april 2024. 

Åtgärder av brister

Vi arbetar med att åtgärda tillgänglighetsbrister löpande, i samband med att SchoolSofts digitala tjänster moderniseras och får nytt gränssnitt. Vi är givetvis medvetna om att vi inte är fullärda, därför har fortbildning för våra utvecklare och vår personal hög prioritet.   

Undantag för oskäligt betungande anpassning

Vi åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll. 

Många av våra system utvecklades för flera år sedan och de skapar dokument som inte är fullt tillgängliga. Vi är medvetna att till exempel vissa PDF-dokument inte är korrekt gjorda (taggade) för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas PDF-dokument där läsordning och tab-ordning är felaktig. I en del PDF-dokument kan bilder och annan grafik saknas (eller ha felaktiga) textalternativ. Att anpassa dessa dokument är ett mycket omfattande arbete och vi planerar att förbättra dem vid behov. 

Några exempel på dokument som inte är helt tillgängliga:

  • Elevdokument (Utvecklingssamtal, IUP) 2005 
  • Enkäter 2005 
  • Ämnes- och kursmatriser 2011

 

Redogörelsen uppdaterades senast den 16 april 2025.