Senast uppdaterad 16 april 2025
I januari 2019 trädde Lagen (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service i kraft. Lagen ställer krav på offentliga aktörer att innehållet i de tjänster som tillhandahålls via mobil applikation eller webbplats ska vara tillgängligt för alla användare, inklusive personer med funktionsvariation. Beroende på om det är en mobil applikation, en ny eller redan existerande webbplats gäller olika krav för när lagen måste börja efterlevas. För befintliga webbplatser trädde lagen i kraft den 23 september 2020 medan för mobila applikationer var det den 23 juni 2021. Det flesta av SchoolSofts moduler publicerades före 2019 och omfattas därför inte av någon bortre tidsgräns då de måste vara tillgängliga. Trots det är det viktigt för oss att våra tjänster ska kunna användas av alla, oavsett användarens förutsättningar.
Under perioden 2022–2024 har vi uppdaterat delar av vårt gränssnitt, släppt en ny hemsida samt lanserat två nya appar för elever och vårdnadshavare. Under utvecklingen av nya funktioner har vi utgått från WCAG – standard för tillgänglighet. Vårt arbete med tillgänglighetsanpassning fortskrider och vi kommer fortsätta att uppdatera våra digitala tjänster kontinuerligt både för webb och app.
Vi är medvetna om att delar av våra webblösningar och digitala tjänster inte är helt tillgängliga. I det här dokumentet beskriver vi vilka brister vi är medvetna om samt ger dig information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker fler brister.
Om du upplever brister som inte är beskrivna i det här dokumentet, eller om du behöver komma åt innehåll från våra digitala tjänster som inte är tillgängligt för dig, får du gärna skicka e-post till digitaltillganglighet@schoolsoft.se. I mailet beskriver du vilket problem du upplever och vart i systemet det är. Notera att e-postadressen endast är avsedd för frågor och synpunkter gällande digital tillgänglighet i SchoolSofts produkter.
Vårt produktteam läser alla synpunkter och kommer använda dem i förbättringsarbetet.
Om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Det kan till exempel vara att du inte är nöjd med hur vi har hanterat dina synpunkter eller att vi har tolkat lagstiftningen fel. DIGG har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet för digital offentlig service.
SchoolSoft står bakom hemsidan http://www.schoolsoft.se och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Vår webbplats är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Vi är medvetna om att delar av våra e-tjänster är delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att nå upp till ytterligare krav.
Våren 2025 lanserade SchoolSoft en ny e-tjänst för vårdnadshavare och myndiga elever att ansöka till kulturskolan.
Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att nå upp till ytterligare krav.
Hösten 2023 lanserade SchoolSoft en ny e-tjänst för vårdnadshavare och myndiga elever att ansöka till kommunal vuxenutbildning.
Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att nå upp till ytterligare krav.
2021 lanserade SchoolSoft ett nytt elevkösystem för vårdnadshavare som önskar ställa sina barn i kö till friskolor.
Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att nå upp till ytterligare krav.
2021 lanserade SchoolSoft en ny ansökningsmodul för myndiga elever att ansöka om en utbildning på folkhögskolor.
Vi fortsätter arbetet med att anpassa vår lösning för att uppnå ytterligare krav.
De flesta av SchoolSofts olika moduler publicerades före den 22 september 2019 och omfattas därför inte av någon bortre tidsgräns då de måste vara tillgängliga. Det är självklart ändå viktigt för oss att våra tjänster ska kunna användas av alla, oavsett användarens förutsättningar.
Vår Lärplattform är inte helt förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1 (WCAG). Tjänsten uppdateras därför löpande för att följa lagen om tillgänglighet för digital offentlig service.
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
För dig med nedsatt syn och färgseende eller utan synförmåga
För dig med nedsatt kognitiv förmåga
För dig med nedsatt finmotorik eller styrka
SchoolSoft står bakom apparna ”SchoolSoft personal App”, ”SchoolSoft Elev”, ”SchoolSoft Vårdnadshavare”, ”SchoolSoft” samt ”SchoolSoft Personal”. Nedan beskrivs apparns tillgänglighet.
Här beskriver vi hur appen ”SchoolSoft Personal App” som lanserades i november 2021 uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service samt eventuella kända tillgänglighetsproblem som vi är medvetna om.
Vi är medvetna om att delar av appen inte är helt tillgängliga:
Vi är medvetna om att delar av SchoolSofts appar för elever och vårdnadshavare inte är helt tillgängliga. Apparna släpptes under perioden mars–april 2024. Nedan beskriver vi hur apparna ”SchoolSoft Elev” och ”SchoolSoft Vårdnadshavare” uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service samt eventuella kända tillgänglighetsproblem som vi är medvetna om.
Vi arbetar med att åtgärda tillgänglighetsbrister löpande, i samband med att SchoolSofts digitala tjänster moderniseras och får nytt gränssnitt. Vi är givetvis medvetna om att vi inte är fullärda, därför har fortbildning för våra utvecklare och vår personal hög prioritet.
Vi åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.
Många av våra system utvecklades för flera år sedan och de skapar dokument som inte är fullt tillgängliga. Vi är medvetna att till exempel vissa PDF-dokument inte är korrekt gjorda (taggade) för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas PDF-dokument där läsordning och tab-ordning är felaktig. I en del PDF-dokument kan bilder och annan grafik saknas (eller ha felaktiga) textalternativ. Att anpassa dessa dokument är ett mycket omfattande arbete och vi planerar att förbättra dem vid behov.
Redogörelsen uppdaterades senast den 16 april 2025.